Одне з першочергових завдань сім’ї – забезпечити загальну підготовленість дитини до школи. Для цього необхідно сприяти її нормальному фізичному розвитку, виробленню санітарно-гігієнічних навичок, умінь самообслуговування і побутової праці.
Традиційно виділяють три аспекти шкільної зрілості: інтелектуальний, емоційний і соціальний.
Інтелектуальна зрілість для віку 6-7 років визначається вмінням виділяти фігуру із тла, відтворювати зразок, здатність концентрувати увагу, встановлювати зв’язки між явищами і подіями, запам’ятовувати, ураховується також рівень розвитку тонких рухів руки та їхньої координації.
Емоційна зрілість – це здатність до ослаблення безпосередніх, імпульсивних реакцій і спроможність довго виконувати не дуже привабливу роботу, тобто розвиток довільності поведінки.
Соціальна зрілість – це наявність у дитини потреби в спілкуванні з однолітками й уміння підкоряти свою поведінку законам дитячих груп, здатність приймати роль учня, уміння слухати і виконувати вказівки вчителя. Отже, за основу готовності до школи приймається необхідний рівень розвитку дитини, без якого вона не може успішно навчатись у школі.
Фізична готовність дитини припускає:
Зріст, вагу, пропорції та інші показники, що відповідають середнім нормам фізичного розвитку дівчаток і хлопчиків шестирічного віку;
Розвиток дрібних рухів кистей рук і пальців.
Стан органів зору і слуху.
Правильну поставу.
Мотиваційна готовність характеризується:
Наявністю відповідних мотивів навчання: відношення до нього як до важливої, суспільно значимої справи; бажання вчитися. Прагнення до набуття знань, інтересом до певних навчальних предметів. Одержанням статусу сучасного школяра: поява нових прав і обов’язків.
Визначити мотиваційну готовність дитини можна за допомогою бесіди з питань:
- Чи хочеш ти піти до школи? Хто ходить до школи?
- Чим займаються діти в школі? Що повинен мати школяр із собою в сумці, щоб бути готовим іти до школи?
- Що таке урок? Чим займаються діти на уроці?
Готовність у сфері розвитку світогляду дитини пов’язана з її елементарними знаннями:
- уявлення про країну, свята;
- уявлення про час, одиниці його вимірювання (хвилина, година, доба, тиждень, місяць, рік);
- знання про рослини, тварин, погодні явища;
- уявлення про простір, форму, величину предмета (більше, менше; довжина, ширина; далі, ближче тощо).
Готовність у сфері пізнавальних процесів припускає певний рівень розвитку пам’яті, уваги, мислення:
- уміння концентрувати свою увагу;
- уміння запам’ятовувати те, що потрібно для розуміння нового матеріалу;
- уміння порівнювати;
- уміння виділяти суттєве, узагальнювати;
- уміння творчо виконувати завдання.
Емоційно-вольова готовність характеризується:
- Формуванням вольових якостей (самостійності, дисциплінованості, ініціативності);
- Уміння стримувати свої емоції.
«ПАЛЬЧИКИ КРОКУЮТЬ» – імітація рухів для вимірювання довжини стола.
«УПІЙМАЮ – НЕ ВПУЩУ» – захопити і утримувати пальчиками будь-який предмет, іграшку.
«ПІДЙОМНИЙ КРАН» – перенести будь-який предмет кінчиками пальців з одного місця на інший.
«НАНИЖУНАМИСТЕЧКО» – нанизати на ниточку намистинки.
«УМІЛІРУЧКИ» – імітація рухів , які виконуються під час певної роботи ( як бабуся ліпить вареники, як дідусь пиляє дрова, як мама пришиває ґудзик, як тата керує машиною).
«ПАЛЬЧИКИ ТАНЦЮЮТЬ» – імітація пальчиками танцювальних рухів на столі.
Чи готова дитина до школи ?
- Чи хоче Ваша дитина йти до школи?
- Чи думає Ваша дитина про те, що у школі вона багато дізнається й навчатися буде цікаво?
- Чи може Ваша дитина самостійно виконувати справу, яка потребує зосередженості, впродовж 30 хвилин (наприклад, збирати пазли)?
- Чи Ваша дитина у присутності незнайомих анітрохи не соромиться?
- Чи вміє Ваша дитина складати розповіді за картинкою не коротші, ніж із п’яти речень?
- Чи може Ваша дитина розповісти напам’ять кілька віршів?
- Чи вміє вона змінювати іменники за числами?
- Чи вміє Ваша дитина читати по складах або цілими словами?
- Чи вміє Ваша дитина рахувати до 10 і в зворотному порядку?
- Чи може вона розв’язувати прості задачі на віднімання й додавання одиниці?
- Чи правильно, що Ваша дитина має «тверду руку» (розвинуту дрібну моторику)?
- Чи любить вона малювати і розфарбовувати картинки?
- Чи може Ваша дитина користуватися ножицями і клеєм (наприклад, робити аплікації)?
- Чи може вона зібрати пазли з п’яти частин за хвилину?
- Чи знає дитина назви диких і свійських тварин?
- Чи може вона узагальнювати поняття (наприклад, назвати одним словом овочі помідори, моркву, цибулю)?
- Чи любить Ваша дитина самостійно працювати – малювати, збирати мозаїку тощо?
- Чи може вона розуміти і точно виконувати словесні інструкції?
Кожна позитивна відповідь оцінюється одним балом. Результати тестування залежать від кількості позитивних відповідей на запитання тесту. Отже, якщо балів:
15 – 18 – дитина готова йти до школи. Ви не дарма з нею працювали, а шкільні труднощі, якщо і виникнуть, можна буде легко подолати;
10 – 14 – Ви на правильному шляху, дитина багато чого навчилася, а запитання, на які Ви відповіли “ні”, підкажуть Вам, над чим іще потрібно попрацювати;
9 і менше – почитайте спеціальну літературу, постарайтеся приділяти більше часу заняттям з дитиною, зверніть увагу на те, чого вона не вміє.