Курчук Олена Миколаївна
вчитель початкових класів
кваліфікаційна категорія «спеціаліст»
Тема. Позакласне читання . Казки народів світу
Мета: поглибити знання учнів про казку, як вид усної народної творчості, вчити визначати головну думку казки, вчити розпізнавати казки за уривком, збагачувати словниковий запас; розвивати увагу, пам’ять, спостережливість, самостійність думки, уміння розповідати, переказувати; виховувати інтерес до народної творчості, чуйність, доброзичливість розширити й поглибити знання учнів про народну творчість народів Європи, удосконалювати навички читання, вміння висловлювати оцінні судження, характеризувати героїв; виховувати інтерес до народної мудрості.
Обладнання: тематична виставка книг, ілюстрації, карта світу, глобус, таблиці, малюнки, муз. супровід, повітряна кулька.
Хід уроку:
І.Організація класу
ІІ. Оголошення теми і мети уроку
1. Гра «Збери літери» ( Якщо складете літери, прочитаєте тему уроку)
К И З Н Р Д В С В Т
А К А О І І У
- На уроці ми будемо читати, розповідати, відповідати на запитання, інсценувати.
- Отже тема нашого уроку : казки народів світу
Добра, мудра, чарівна казка завжди була у пошані. Її із задоволенням слухають і діти, і дорослі. Казки бувають різні: довгі і короткі, веселі, чарівні, написані автором або складені народом. Проте у всіх казок є одна спільна риса – мудрість.
ІІІ. Робота над темою уроку
У подорож час нам вирушати,
Перешкоди всі пройдем,
А хто буде сумувати,
Із собою не візьмем.
- Артикуляційні вправи (надуваємо кульку, бджілка, комарик, жук, вітер, дерева)
Зупинка «Карта світу»
--- Наша держава має добрих сусідів. Це народи європейських країн. Давайте спробуємо їх назвати ( Росія, Білорусь, Латвія, Німеччина, Англія, Чехія, Болгарія)
Зупинка « Мовленнєва розминка»
- Поетична хвилинка ( складання вірша)
Люблять діти всі … ( казки)
Їх читають …( залюбки)
Вони про все …( розповідають)
Казки нас … …. (мудрості навчають)
Читання пірамід.
Гра з кулькою «Прямі та обернені склади»
--Робота над скоромовкою
Летів горобець, сів на хлівець,
А як вийшов стрілець, то утік горобець.
2.Читання казки словацької народної казки «Лисиця та горобець»
- - Яка відома вам казка закінчується такимиж словами?
- Аналіз прочитаного
3.Зупинка «Театральна»
Лисичка та горобець (словацька казка)
Лисичка – то хитра штука. Іде вона раз біля куща, аж бачить – сидить горобець на гілці. Вона стала під кущем та й каже:
– Друже милий, коли вітер дме тобі з лівого боку, під яке крило ти голову ховаєш?
Він їй одказує:
– Коли вітер дме мені з лівого боку, я ховаю голову під праве крило.
Лисичка прикинулася, що не розуміє.
– Щось я мало з того второпала. Ану ж покажи мені, як ти це робиш.
Горобець сховав голівку під крило, а лисиця хап його – та й з’їла.
Заздалегідь підготовлені учні інсценізують уривок з казки «Лисиця та горобець»
( словацька народна казка)
4. Зупинка «Кращий розповідач»
Учні переказують стисло прочитану казку.
- Фізкультхвилинка про Буратіно
Хто ж там, хто вже так стомився
І наліво похилився?
Треба дружно всім встават
Фізкультпаузу почати.
Буратіно потягнувся,
Раз нагнувся, два нагнуво
Руки в сторони розвів —
Мабуть, ключик загубив.
А щоб ключик відшукати,
Треба нам навшпиньки стать
Покрутитись, повертітись,
На хвилинку зупинитись.
Пострибали, пострибали,
Раз — присіли, другий встали
Всі за парти посідали,
Вчитись знову ми почали.
6. Наступна зупинка « Подорож у казку». Робота над японською народною казкою « Як сороко ніжку до лікаря посилали»
- Словникова робота
Забави,сороконіжка, цикада, сандалі
а)Знайомство з текстом
- Я зараз прочитаю казку, а ви уважно послухаєте і скажете, хто є головними героями казки? А казка наша називається…
Як сороконіжку до лікаря посилали
(японська народна казка)
Давним- давно це було. Якось надвечір тривала у цикад велика забава. Раптом одна із них жалібно заверещала:
- Ой, боляче! Ой, не можу! Ой, голову ломить! Зчинився переполох. Вирішили цикади мерщій послати по лекаря. І засперечалися вони між собою:
- Пошлемо оту, ні, краще оцю...
А найстаріша і наймудріша цикада порадила:
- Треба сороконіжку послати. У неї ніг багато, вона найшвидше добіжить.
Попросили цикади сороконіжку збігати за лікарем, а самі стрекочуть біля хворої:
- Потерпи трішки, потерпи, трішки ! Стогне хвора , а лікаря нема та й нема. "Де ж наша сороконіжка? Чого вона й досі лекаря не привела?" - тривожаться цикади. Пішли вони глянути, чи не повернулася сороконіжка до себе додому. Бачать : сидит сороконіжка, обливаючись потом, на порозі своєї хатинки, а перед нею - купа солом’яних сандаль. Питають її цикади:
- Чого ж лікар так довго не иде?
А сороконіжка їм:
- Хіба не бачите, я поспішаю щосили. Оце вже двадцять першу ногу взуваю. Взую сандалі на всі ноги і відразу ж побіжу за лікарем.
Аж тепер здогадалися цикади, що сороконіжка ще тільки взувається у дорогу. Добре, що хвора тим часом і без лікаря одужала.
Недарма старі люди кажуть: "Першим добіжить не той, хто найшвидше бігає, а той, хто найскоріше у дорогу збереться".
б) Бесіда за змістом казки:
- Що надвечір влаштували цикади?
- що трапилося з однією комахою?
- Як вирішили їй допомогти?
- Кого відправили за лікарем?
- Як швидко прийшов лікар?
- Чому сороко ніжка не привела лікаря?
- яке прислів я є у цій казці ? зачитайте його.
7. Робота над читанням казки
Тестування .
Робота в парах.
1 група. ) Кожна казка чомусь навчає. Утворіть і доберіть прислів’я, які б доводили повчальний зміст прочитаних вами уривків з казок.
Хто хвалиться, … …аби затишно. Хочеш їсти калачі … …той кається. Хоч не пишно, … …не сиди на печі
2 група.
Визначити назву казки за ілюстраціями і назвати головних героїв .
Робота в групах.
Визначити назву казки та головних героїв.
Слухання і відгадування пісень із казок.
Робота над прислів`ям
Казка вигадка, та в ній
Щось повчальне зрозумій.
ІV. Підсумок уроку
- Навіщо читати казки?
V. Оцінювання учнів. Відмічаю кращих у